dijous, de juny 20

El testimoni dels entrevistadors: José Martí Gómez



MERCÈ RODOREDA
Cuando un autor muere suele entrar en un largo purgatorio de olvido. Rescatarle no siempre es fácil. La Fundació Mercè Rodoreda, ligada al Institut d'Estudis Catalans presidido por Salvador Giner, ha tenido el acierto de recuperar la memoria de la autora de novelas y cuentos inolvidables con la recopilación de cuarenta entrevistas acompañadas de una excelente introducción de Abraham Mohino i Balet, a cargo del cual ha estado también el trabajo de recopilación y edición del material. En el acto de presentación hubo coincidencia en que Rodoreda no era fácil de entrevistar. Que fuese una mujer educada, exquisita en el trato personal, no era óbice para que en las entrevistas se mostrase distante, recelosa y en algunos casos tendiese incluso a la animadversión hacia el entrevistador. Fue una escritora de amplio registro y una mujer que construyó su personaje. Guardo de ella el recuerdo de una conversación agradable de la que solo por lo que no dijo se desprendía que tenía muchas cosas que decir. Esos silencios los quise reflejar en el título de la entrevista publicada en 1969 en El Correo Catalán: “Mercé Rodoreda, amnésica parcial”. Guardo también memoria de su risa jovial tras repetirme “de eso no me acuerdo”.

FRAGMENT
– I el cansament, què ha estat per a vostè?
– Poques ganes de viure. Ànsies de no veure fer-se un nou dia...
– Per què?
– Hi havia moltes raons. És difícil recordar-les ara.
– Sempre ha tingut vostè aquesta amnèsia parcial?
Ha rigut i m’ha contestat que sí:
– Com tota persona apassionada m’he quedat amb el m’interessava i he esborrat allò accessori. Un poeta va dir que la vida s’ha de veure neta: per això he procurat oblidar. Si sóc apassionada realment? Em molesta explicar coses íntimes, però crec que sí. Apassionada i complexa. Sóc escriptora, i com artista crec que duc en mi alguna cosa d’anormal.
– Què és oblidar?
– Vostè ho sap tant com jo..., no? Bé, oblidar és procurar no recordar coses desagradables, no desenterrar-les mai més.

  • José Martí Gómez. Mercè Rodoreda, amnésica parcial. «El Correo catalán», 16.7.1969. / Font.

dissabte, de juny 15

Cordial, incòmoda i distant

David Castillo


Mercè Rodoreda en una fotografia
d'una conversa amb l'Avui l'any 1980 

Foto: ROBERT RAMOS.

Cordial, incòmoda i distant. En l'acte de presentació del volum Mercè Rodoreda. Entrevistesque han publicat la fundació de l'escriptora i l'Institut d'Estudis Catalans, es van fer servir adjectius com aquest  per definir la personalitat de Mercè Rodoreda en el moment d'afrontar una entrevista. L'IEC és el propietari de l'obra intel·lectual de l'escriptora i en custodia l'arxiu, base principal d'on l'estudiós Abraham Mohino i Balet –que signa el seu quart llibre en relació amb Rodoreda, comptant-hi el volum de poesia, que tan bona recepció va tenir– ha extret el gros de les 43 entrevistes que el componen. Des de la primera, realitzada el 1966 per Baltasar Porcel per a la revista Serra d'Or, a propòsit de l'aparició d'El carrer de les Camèlies, fins a les del 1982, poc abans de la seva mort. El volum conté una sessió fotogràfica completa de Pau Barceló per a la primera entrevista esmentada, a Serra d'Or.
Com a «llibre fascinant» el va definir Salvador Giner, i Mohino va aprofitar per traçar una visió en conjunt de tots aquests retrats, realitzats per periodistes, però també per escriptors. Posteriorment, algun dels entrevistadors, presents en l'acte, va prendre la paraula. La imatge en el record de maduresa és el que perviu, el d'una persona reservada que «defugia parlar de la seva intimitat», tal com va destacar Robert Saladrigas, en record d'una entrevista que li va fer fa 40 anys per a la revista Destino. José Martí Gómez va insistir en la sensació que no li va dir res i en la tendència al soliloqui i a sentir-se nerviosa i incòmoda davant d'un interrogatori. Tots van coincidir que Rodoreda no volia parlar de política, no li interessava ni el feminisme, preferia, en canvi, penetrar en qüestions d'estil i de fons sobre la literatura. Un altre dels entrevistadors, Josep Massats, va insistir en el fet que deixava entreveure una dona misteriosa, i el poeta i pintor Antonio Beneyto va assegurar que a ell li va respondre fil per randa totes les qüestions que li va plantejar de cara a un llibre sobre la censura en la literatura. Dolors Oller va recordar la personalitat altiva i elitista de l'escriptora, que va conèixer quan la va acompanyar a Romanyà de la Selva Carme Arnau, una de les principals estudioses de l'obra rodorediana.
Mohino va destacar els nombrosos aspectes que el llibre revela, del mirall que neix de les entrevistes. També va remarcar que el llibre interessarà els lectors de Rodoreda, però també els professionals i aprenents de periodistes, perquè estan signades per una bona representació dels millors articulistes i especialistes del país.
Rodoreda sovint tendia a demanar que les entrevistes es fessin per escrit, cosa que li permetia construir peces ben travades sobre teoria literària, però més allunyades de la improvisació i espontaneïtat d'una conversa. No obstant això, som davant d'un testimoni de primera magnitud sobre un reingrés literari lent i dificultós d'una escriptora que provenia de l'exili, i que tot i que havia participat en la premsa d'abans de la guerra, desconfiava del gènere de l'entrevista. Tot plegat li dóna un morbo especial, perquè l'animadversió la feia mostrar-se incòmoda i nerviosa, però alhora proporciona un doble relat de la seva vida i de la seva literatura, a més de la gestació d'una imatge de personatge públic que l'escriptora va anar esculpint.
Un altre dels al·licients són les reflexions sobre l'art de la novel·la: com es fa un novel·la, la distinció entre dir i mostrar, l'articulació dels personatges, la relació amb la trama, la responsabilitat dels objectes, la transparència i el fet invisible de l'estil. Mohino va subratllar els retrats literaris efectuats per Montserrat Roig i l'esmentat de Baltasar Porcel: «probablement la fràgil semblança femenina que siluetegen cabells i ulls i aquests cops de rialla que engega, camuflen la càrrega elèctrica que Mercè Rodoreda porta dintre». És curiós que, malgrat les reticències que despertaven en el personatge les entrevistes i el fet de resultar una escriptora incòmoda per al règim, Rodoreda tingués tanta repercussió mediàtica en la premsa, no tan sols en la catalanista i especialitzada sinó en molts rotatius adscrits a la Prensa del Movimiento. O el desplegament televisiu en programes com ara Encuentro con las letras A fondo, de Joaquín Soler Serrano, un dels primers periodistes culturals eliminats per Pilar Miró quan els socialistes van arribar al poder. Entre les peces destacades en el volum, cal apuntar les d'Isabel Juanola per a El Punt Diari, Entre alzines i flors, i la d'Agustí Pons per a l'Avui, Entre la innocència i el patetisme.
Una altra constatació que el cronista es va endur de l'acte d'ahir és que difícilment un escriptor en català té avui el ressò de què podia gaudir en el tardofranquisme.

L'obra Mercè Rodoreda. Entrevistes, que publica la Fundació Mercè Rodoreda, s'ha presentat aquest migdia a l'IEC


«Probablement la fràgil semblança femenina quesiluetegen cabells i ulls i aquests cops de rialla que engega, camuflen la càrrega elèctrica que Mercè Rodoreda porta dintre». En una entrevista feta el 22 de novembre de 1966, Baltasar Porcel descrivia així l’autora de Mirall trencat. La de Porcel és la primera de les quaranta-tres entrevistes que recull l’obra Mercè Rodoreda. Entrevistes, fetes en els anys de maduresa de la novel·lista, és a dir, entre el 1966 ―moment en què Rodoreda ja havia iniciat, des del seu exili a Ginebra, una progressiva reaparició literària― i els mesos previs a la seva mort, el 1983. L’obra, a cura d’Abraham Mohino i publicada per la Fundació Mercè Rodoreda de l’Institut d’Estudis Catalans, s’ha presentat avui a l’IEC en una conferència de premsa en la qual han intervingut, a més del curador de l’obra, el president de l’Institut i de la Fundació Mercè Rodoreda, Salvador Giner.


Diverses instantànies de l'acte en la seu de l'IEC




























dimecres, de juny 12

Mònica Miró a Wonderland

Rodoreda i l'art d'escriure

Intervenció de Mònica Miró 
en el programa de cultura de Ràdio 4 
dirigit i presentat per Rosa Gil (11.6.2013)


diumenge, de juny 9

Sortit d'impremta: Mercè Rodoreda. Entrevistes


Data d'edició: 
2013
Descripció física: 273 p. : il·l. ; 24 cm 
Entitats: Institut d'Estudis Catalans. Fundació Mercè Rodoreda 
ISBN: 978-84-938230-3-0
Col·lecció: Arxiu Mercè Rodoreda ; 5
Editorial: Fundació Mercè Rodored
a




Sota el títol Mercè Rodoreda. Entrevistes s’aplega el recull de les quaranta-una entrevistes, enquestes i retrats literaris que tingueren com a interlocutora la novel·lista en els anys de maduresa, és a dir, entre 1966 (moment en què Rodoreda ja havia iniciat, des del seu exili ginebrí, una progressiva reaparició literària) i els mesos previs a la seva mort (esdevinguda el 1983). Baltasar Porcel, Montserrat Roig, Joaquín Soler Serrano, Sempronio, Carmen Alcalde, Agustí Pons, Lluís Permanyer, Soledad Alameda, Esther Benítez, Lluís Busquets i Grabulosa, Josep Masats, Màrius Carol, Robert Saladrigas... són alguns dels periodistes i escriptors que van entrevistar l’escriptora en ocasió o bé d’un esdeveniment literari (una publicació, un premi) o bé d’una incidència biogràfica (les estades i la instal·lació posterior a Romanyà de la Selva, la celebració d’un espuri setantè aniversari).
El conjunt de documents es revela com un preciós testimoniatge històric del literat, d’on es deriven dos grans nuclis d’interès.
El primer és dominat per la construcció del mite personal. En efecte, en el marc dels contextos dialogats conduïts pels periodistes, l’escriptora va traçant, malgrat la seva disposició manifestament adversa a concedir entrevistes, una imatge de si mateixa, de la disquisició vital, ideològica o confessional que vol lliurar al públic o a la posteritat. Aquesta imatge no solament en nodreix la llegenda (centrada en aspectes com la infantesa, l’exili i l’aïllament a Romanyà de la Selva) sinó que, podríem convenir-hi, és una forma de literatura.
El segon gira entorn de la necessitat de parlar d’allò central en un escriptor, és a dir, de l’ofici: és així com, per mitjà de la successió de diàlegs, penetrarem en l’estudi del pensament literari i dels ressorts creatius de Rodoreda, de manera que obtindrem un magnífic estudi del “com” de la seva art.
D’aquesta suma, en resulta, a més, un magnífic material per a reflexionar sobre les condicions, els límits i les riqueses de l’entrevista de personalitat com a gènere, tal com s’exposa en el pròleg; es posa a l’abast del públic un indispensable element rectificador en un moment en què ja existeix una prou nodrida oferta de reports biogràfics de Rodoreda i, finalment, es mostren els matisos de la imatge de l’escriptora en la maduresa: com es projecta en el temps, sobre els seus contemporanis i ara, en rellegir-la, sobre nosaltres mateixos.